Onzekerheid

welke kant sta jij EpexMind

Onzekerheid is een gevoel van twijfel of een gebrek aan zelfvertrouwen dat iedereen op bepaalde momenten in zijn leven kan ervaren. Het kan invloed hebben op verschillende onderdelen van ons leven, zoals persoonlijke relaties, professionele ontwikkeling, en algemeen welzijn. Ondanks dat onzekerheid enigszins vervelend kan zijn, is het niet iets geks. Daarom vertel ik je graag wat onzekerheid precies inhoudt, waar het vandaan kan komen en hoe je ermee om kunt gaan.

Wat is Onzekerheid?

Onzekerheid is het gevoel van twijfel of angst dat voortkomt uit een gebrek aan vertrouwen in jezelf of een onzekerheid over de toekomst. Onzekerheid kan zich uiten als een constante zorg over je eigen vaardigheden, beslissingen die je neemt of hoe anderen mensen over ons denken.

Oorzaken van Onzekerheid

Er zijn talloze verschillende factoren die onzekerheid kunnen veroorzaken, en deze oorzaken zijn niet altijd eenduidig vast te stellen. Enkele (eventuele) factoren die onzekerheid kunnen opwekken:

  • Opvoeding en jeugdervaringen

    Kritiek of hoge verwachtingen van ouders en leraren kunnen leiden tot gevoelens van onzekerheid.

  • Negatieve ervaringen

    Eerdere mislukkingen en/of afwijzingen kunnen een langdurig effect hebben op ons zelfbeeld en zelfvertrouwen.

  • Sociale vergelijking

    In het huidige tijdperk van sociale media, waar perfect gefilterde levens de norm lijken te zijn, is het gemakkelijker dan ooit om onszelf te vergelijken met anderen. Het vergelijken kan ons zelfvertrouwen verminderen. Dit komt onderandere door een “error” in onze dopaminebalans.
  • Karaktereigenschappen

    Mensen die van nature introvert of perfectionistisch zijn, kunnen vatbaarder zijn voor onzekerheden (Dit hoeft zeker niet altijd het geval te zijn).

     

Tips voor het omgaan met Onzekerheid

Hoewel onzekerheid een uitdagend gevoel kan zijn, zijn er altijd tips om over je onzekerheid te komen en meer zelfvertrouwen te krijgen:

  • Praat altijd positief over jezelf

    Het is belangrijk om altijd positief tegen jezelf te praten. Je mag natuurlijk altijd kritisch zijn, maar wees nooit gemeen tegen jezelf. Vermijd negatieve woorden zoals “ik kan het niet” of “ik ben stom”, maar gebruik juist positieve woorden zoals “ik kan het nog niet” of “ik ben leuk”.

  • Stel realistische doelen en maak kleine stapjes

    Werk aan haalbare doelen die je zelfvertrouwen kunnen opbouwen. Elke stap die je vooruit zet, brengt je dichter bij succes. Vergeet niet om deze vooruitgang te vieren, want ook dit is een vorm van groei.

  • Vergroot je confortzone

    Een effectieve tip om je comfortzone te vergroten en onzekerheid aan te pakken is door nieuwe uitdagingen aan te gaan. Probeer activiteiten die je normaal vermijdt of spannend vindt, en zet door ook als het ongemakkelijk voelt. Dit helpt je grenzen te verleggen en je zelfvertrouwen te versterken.

  • Familie en vrienden

    Zoek steun bij vrienden en familie die je aanmoedigen en je waarde erkennen. 

     

Tot slot, onthoud dat het belangrijk is om niet te geloven wat de onzekerheid en het stemmetje in je hoofd je vertellen. Hoe meer aandacht je het stemmetje geeft, hoe krachtiger je het maakt. Probeer het te negeren en er niet in te geloven. Vertrouw op jezelf en wees trots op wie je bent. Je bent sterker dan je denkt!

Dus, aan welke kant wil jij staan op de afbeelding? 

Openingstijden

Ma. 10.00 – 18.00
Di. 10.00 – 18.00
Wo. 10.00 – 18.00
Do. 10.00 – 18.00
Vr. 10.00 – 18.00
Za. 12.00 – 17.00
Zo. Gesloten

Deel

Gerelateerde blog

Telefoon en dopamine

Dopamine en emoties

Dopamine is een neurotransmitter, een soort boodschapper in je brein, die een belangrijke rol speelt bij het reguleren van verschillende aspecten van je gedrag en emoties.