Download de brochure voor meer informatie over onze trainingen

Download de brochure

Het Communicatie Effect

Een training voor leergierige docenten

Training

Eén dagdeel

Training
Trainers

Over de training

Sinds 1 januari 2024 is het gebruik van telefoons in de klas bij het voortgezet onderwijs niet meer toegestaan. Deze maatregel vraagt om een nieuwe benadering van communicatie en gedragsmanagement in de klas. Om docenten te ondersteunen bij deze transitie, bieden wij de training Het Communicatie Effect aan. Deze training is ontworpen om docenten te voorzien van effectieve communicatiestrategieën en technieken voor het aanpassen van leerlinggedrag, met als doel een positieve leeromgeving te creëren waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

Bovendien maken we in de training gebruik van technieken uit de transactionele analyse en neuro-linguïstisch programmeren. Deze methodes bieden een krachtige aanpak voor mentoren en coaches om gedrag te beïnvloeden. Het doel is om deze technieken te integreren in het onderwijssysteem om zo een positieve invloed op leerlingen uit te oefenen.

De training duurt een dagdeel en wordt verzorgd door een expert in communicatietraining met ruimschoots bewezen expertise in het onderwijs en het bedrijfsleven. De expert zal de deelnemers voorzien van de benodigde tools en technieken.

Trainers

Onze trainers zijn experts in hun vakgebied, met jarenlange ervaring in het onderwijs en in het trainen van docenten. Ze hebben een diepgaande kennis van communicatietechnieken, gedragspsychologie, en de nieuwste onderwijsstrategieën. Met een passie voor onderwijs en een toewijding aan het verbeteren van de leerervaring, zijn onze trainers uitstekend uitgerust om docenten te begeleiden naar succes in hun professionele rol.

Wat ga je leren?

Na deze training ben je in staat om:

N

De principes van effectieve communicatie en hoe deze toe te passen in educatieve settings.

N

Het model en technieken voor gedragsverandering begrijpen en toepassen.

N

Een evenwicht vinden tussen beloning en consequentie om positief gedrag te bevorderen.

N

Technieken voor het handhaven van orde en het creëren van een positieve leeromgeving.

N

Methoden uit de transactionele analyse en neuro-linguïstisch programmeren gebruiken voor gedragsbeïnvloeding.

Overzicht

Eén dagdeel per training

max 25 docenten

Trainers

Ervaren & Epex-gecertificeerde trainers

Training

Interactief

Prijs

Op aanvraag

Locatie

Op school

Wat leren mijn docenten?

N

Motiveren

N

Technieken

N

Straffen & belonen

Het programma

In het programma van ‘Het Communicatie Effect’ duiken we eerst in een beknopte uitleg over het dopamine-effect en de redenen achter de landelijke regelgeving tegen telefoongebruik in de klas, om zo een fundament te leggen voor het begrijpen van de uitdagingen waar we voor staan. Vervolgens richten we ons op het aanleren van effectieve coachtechnieken die docenten kunnen inzetten om jongeren te ondersteunen die kampen met de gevolgen van overmatig gebruik van dopamine-verhogende activiteiten. We introduceren een praktisch gedragsveranderingsmodel dat docenten kunnen toepassen om positieve gedragsveranderingen in de klas te stimuleren. Daarnaast faciliteren we het proces van het maken van gezamenlijke afspraken over hoe klassikaal om te gaan met leerlinggedrag, waarbij docenten van elkaars ervaringen en inzichten leren. Dit alles wordt versterkt door interactieve oefeningen en groepsoefeningen, waarmee de deelnemers het geleerde direct in de praktijk kunnen brengen, gericht op het creëren van een positieve en productieve leeromgeving.

Het doel

Het doel van ‘Het Communicatie Effect’ is tweeledig:

 

  1. Docenten Uitrusten: Docenten voorzien van de tools en technieken die nodig zijn om effectief te communiceren en positief gedrag in de klas te bevorderen.
  2. Een Positieve Leeromgeving Creëren: Bijdragen aan een leeromgeving waarin leerlingen zich bewust zijn van de impact van hun gedrag en gemotiveerd zijn om positieve veranderingen door te voeren.
  • Uitrusten van docenten en mentoren met geavanceerde communicatievaardigheden.
  • Aanbieden van effectieve strategieën voor gedragsmanagement.
  • Faciliteren van constructieve gesprekken over het verbod op telefoongebruik in de klas.
  • Creëren van een bewustzijn over de impact van gedrag op de leeromgeving.
  • Motiveren van zowel leerlingen als docenten om positieve veranderingen door te voeren.
  • Bijdragen aan verbeterde concentratie en leerprestaties in de klas.
  • Verbeteren van de algehele sfeer en interactie binnen de klas.

Het gevolg

  • Het docententeam wordt sterker en meer eensgezind in hun aanpak.
  • Er ontstaat een gezamenlijk front tegen uitdagingen in de klas, waaronder het omgaan met het verbod op telefoongebruik.
  • De teamsynergie wordt versterkt, wat leidt tot een verbeterde samenwerking en communicatie onder docenten.
  • Er wordt een positieve en consistente leeromgeving gecreëerd, waarin leerlingen duidelijke verwachtingen en grenzen ervaren.
  • Docenten ontwikkelen een dieper begrip van gedragspsychologie, wat hen helpt om effectiever te reageren op de behoeften van individuele leerlingen.
  • Het vermogen van het docententeam om conflicten en uitdagingen op een constructieve manier te beheersen wordt verbeterd.
  • Er ontstaat een cultuur van continue professionele ontwikkeling binnen het team, waarbij docenten gestimuleerd worden om van elkaar te leren en samen te groeien.

Wat deelnemers van ons vinden

 

Impressie

Video’s

De keynote was echt heel leuk. Er hing een fijne sfeer in de groep, waardoor ik hard heb kunnen lachen. Het is zeker een aanrader.

Jansen

Deelnemer - Keynote

De keynote was zeer leerzaam en goed georganiseerd. Ook de gebruikte filmpjes waren interessant.

Demi

Leerling -Scale College

De training was echt super leerzaam! De trainers deden het hartstikke goed en namen de tijd om alles helder uit te leggen. Het fijne was ook dat je altijd vragen kon stellen, wat het geheel interactief maakte. Bovendien maakten ze de les wat leuker met wat humor en interessante filmpjes. Ik zou deze training zeker aan anderen aanraden!

Oscar

Student - MboRijland

De training was echt ontzettend leerzaam. Ik was echt verbaasd over wat een negatieve dopamine balans kan doen met je brein en je algemeen welzijn in het leven. Ik ben me nu veel bewuster van mijn gedrag op sociale media.

Senna

Deelnemer - EpexMind Event
Veelgestelde vragen
Wat als een docent de keynote over het 'dopamine-Effect’ heeft gemist?

Geen zorgen, tijdens onze training ‘Het Communicatie Effect’ zullen we de belangrijkste inhoud van de keynote herhalen. Dit zorgt ervoor dat alle docenten, ook degenen die de keynote gemist hebben, volledig op de hoogte zijn van de essentiële inzichten. Deze kennis kunnen ze vervolgens effectief overdragen aan hun leerlingen.

Is de training 'Het Communicatie Effect' ook geschikt voor docenten buiten het voortgezet onderwijs?

Ja, hoewel de training specifiek is ontworpen met het oog op de uitdagingen van het telefoonverbod in het voortgezet onderwijs, zijn de principes van effectieve communicatie, gedragsverandering en het creëren van een positieve leeromgeving universeel toepasbaar. Docenten uit andere onderwijssectoren kunnen dus ook veel waarde vinden in deze training.

Hoe verhoudt 'Het Communicatie Effect' zich tot andere trainingen op het gebied van onderwijs en communicatie?

Het Communicatie Effect’ onderscheidt zich door een specifieke focus op de uitdagingen die voortkomen uit het verbod op telefoongebruik in de klas en de impact van digitale afleiding op leerlingen. De training integreert bewezen methoden uit de transactionele analyse en neuro-linguïstisch programmeren, specifiek aangepast aan de onderwijscontext.

Biedt de training ook inzichten in hoe om te gaan met weerstand tegen verandering bij leerlingen en collega's?

Absoluut, een belangrijk onderdeel van de training is gewijd aan het herkennen van en omgaan met weerstand tegen verandering, zowel bij leerlingen als bij collega’s. Deelnemers leren strategieën om weerstand op een constructieve manier te adresseren en te overwinnen.

Kan de training op maat gemaakt worden voor specifieke behoeften van ons docententeam?

Absoluut, wij bieden de mogelijkheid om de training aan te passen aan de specifieke behoeften en uitdagingen van uw docententeam. In overleg kunnen bepaalde modules worden uitgediept of juist meer gefocust worden op specifieke thema’s die relevant zijn voor uw team.

Hoe wordt de nieuwste wetenschappelijke kennis geïntegreerd in de training?

Onze trainers zijn voortdurend bezig met het bijhouden van de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van onderwijs, psychologie en communicatie. Deze kennis wordt geïntegreerd in de training door middel van actuele case studies, onderzoeksresultaten en evidence-based praktijken, zodat deelnemers altijd toegang hebben tot de meest recente inzichten.

Niet gevonden wat je
zocht?
Neem contact op en we helpen je
graag verder
Gerelateerde cursussen

Het dopamine effect

Leer leerlingen omgaan met hun telefoon

⇒ Training

⇒  Keynote

 

Neem Contact op

071-7600078

info@epexmind.com

Adres

EpexMind
Flevodwarsweg 4
2318 BV Leiden
KVK: 89823257

Volg ons

Bereikbaarheid

Telefoon: 071-7600078

Hieronder vind je de tijden waarop je ons telefonisch kunt bereiken.

Ma. 10.00 – 18.00
Di. 10.00 – 18.00
Wo. 10.00 – 18.00
Do. 10.00 – 18.00
Vr. 10.00 – 18.00
Za. 12.00 – 17.00
Zo. Gesloten

© 2023 Epex Mind. All Rights Reserved

Vraag een vrijblijvende offerte aan!