Interventie in de klas

Een interventie in de klas richt zich op het behouden van een prettige omgeving voor zowel leerlingen als leerkrachten. Interventies kunnen nodig zijn als er sprake is van gedragsproblemen die het welzijn van leerlingen en hun prestaties beïnvloeden.
Om van een moeilijke klas een fijne klas te maken, richt een interventie zich op sociaal gedrag, de motivatie en de cognitieve vaardigheden. In deze blog lees je wat een interventie in de klas is én hoe je daarmee van een moeilijke klas een makkelijk klas kunt maken.
Wat is een interventie en waarom inzetten in het onderwijs?
Een interventie in de klas richt zich op het beïnvloeden van het gedrag van leerlingen. Interventies in moeilijke klassen hebben het verbeteren van de motivatie, het sociale- en cognitieve gedrag als belangrijkste uitgangspunt. Het wordt in veel gevallen ingezet om van moeilijke klassen met gedragsproblemen, makkelijke en aangename klassen te maken.
Problemen met het gedrag vormen namelijk een flinke uitdaging in het onderwijs.Het heeft een negatieve impact op de leeromgeving, maar ook op de ontwikkeling en het welzijn van de leerlingen. Hierbij kun je denken aan agressie in de klas, leerlingen die niet luisteren of zich juist afzonderen van sociale activiteiten. Dit gedrag kan verschillende oorzaken hebben.
Gedragsproblemen kunnen voortkomen uit de omstandigheden in het gezin van de leerling, maar ook door sociale-, emotionele of leerproblemen. Door het gedrag van een moeilijke klas te onderzoeken en observeren, kan er worden gekozen voor de juiste interventie.
Verschillende soorten interventies voor moeilijke klasse
1. Primair
Deze interventie kan worden gezien als de basis. Het traject heeft als doel om gedragsproblemen te voorkomen. Bijvoorbeeld door het inzetten van op maat gemaakte programma’s om de sociale en de emotionele vaardigheden van de klas te verbeteren.
-
Regels en verwachtingen
Door regels op te stellen in de klas en deze consequent te hanteren, weten leerlingen wat er wordt verwacht en hoe ze hieraan kunnen voldoen. -
Complimenten en beloningen
Door complimenten te geven en goed gedrag in de klas te belonen, is het voor leerlingen makkelijker om zich te houden aan de regels die zijn opgesteld. De kans op herhaling wordt verkleind als goed gedrag wordt gestimuleerd.
-
Sociale vaardigheden
Beter leren omgaan met anderen verkleint dit het risico op problemen. Trainingen maken de klas communicatief vaardiger en empathischer.
2. Secundair
Als er wordt ingezet op secundaire preventie, dan richt de interventie zich op leerlingen die een verhoogd risico hebben op het ontwikkelen van gedragsproblemen in de klas. Tijdens de interventie worden factoren die dit gedrag kunnen beïnvloeden gericht aangepakt.
3. Tertiair
Als laatste kan ook tertiaire preventie nodig zijn om van een moeilijke klas en makkelijke klas te kunnen maken. Deze interventie is specifiek gericht op één leerling. Het heeft als doel om het probleemgedrag van het kind te controleren, maar ook om deze te verminderen. De onderstaande methoden kunnen bijvoorbeeld worden ingezet bij individuele interventies.
-
Begeleiding en ondersteuning
Een leerling met gedragsproblemen kan geholpen zijn met individuele begeleiding. Dit kan de vertrouwensband versterken. -
Gedragscontract
Bij dit type interventies kan er ook worden gekozen voor een overeenkomst met de leerling. Hierin kunnen de verwachtingen en de gevolgen worden opgenomen van ongewenst gedrag. Dit verbetert het verantwoordelijkheidsgevoel. -
Persoonlijke doelen instellen
Door gebruik te maken van persoonlijke doelen en beloningen die zijn afgestemd op de leerling, wordt gewenst gedrag gemotiveerd.
Gedrag in de klas evalueren na een interventie
Als je van een moeilijke klas een makkelijke klas wilt maken door middel van een interventie, is het ook belangrijk om de resultaten daarvan te evalueren, bijvoorbeeld met statistische analyse. Zo kunnen eventuele wijzigingen in het programma snel en effectief worden doorgevoerd. Inzet en betrokkenheid van leerlingen, ouders en leerkrachten is van belang.
Interventie aanvragen voor jouw klas?
Wil je van een moeilijke klas een makkelijke klas maken door middel van een interventie? Vraag dan gerust meer informatie aan. Samen met docenten of onderwijsinstellingen bespreken we de verschillende mogelijkheden voor het creëren van een fijne omgeving waarin zowel leerlingen als leerkrachten zich veilig, gezien en gewaardeerd voelen.
Openingstijden
Ma. 10.00 – 18.00
Di. 10.00 – 18.00
Wo. 10.00 – 18.00
Do. 10.00 – 18.00
Vr. 10.00 – 18.00
Za. 12.00 – 17.00
Zo. Gesloten